Po prečítaní druhej ukážky som začala mať slzy na krajíčku. Štípali ma oči a taký kŕčovitý úsmev, aký sa v tom momente vynímal na mojej tvári, by ste hľadali dlho. Kto sformuloval tieto otázky? Meno autora: anonym z NIVAMU (píšuc zadania v pondelok večer vo vani). Jasné, veď čo sa dalo čakať… Inými slovami, toto bola moja maturita zo slovenčiny.
Ja viem, ja viem. Niektorí si možno poviete, naštvaná štvrtáčka, nevyšlo jej to podľa predstáv, tak sa sťažuje. Hej, mohla by som sa brániť akokoľvek, ale načo. Tu je link, prajem príjemnú zábavu: https://www2.nucem.sk/dl/5456/23_1403_SJL_MARCOVY-TERMIN.pdf
A teda späť k môjmu rozhorčeniu. Ani len vo sne mi nenapadlo, čo za absurdnosť ma čaká. Od tém na sloh som po minulom roku čakala čokoľvek alebo lepšie povedané, nečakala som absolútne nič, ale že vytiahnu takéto čítanie s porozumením? Len pre predstavu, ja písavam písomky pani profesorky Žákovej a to teda nie je žiadna prechádzka ružovou záhradou. Preto som viac-menej tušila, že prekonať to je takmer nemožné. Hej? Koľká naivita. Ráno som bola relatívne v kľude. Teda tak v kľude, ako len človek pred maturitou byť môže. Manifestovala som dobré témy na sloh, pila kávu a zrazu som sa ocitla s dvoma hárkami na stole. V hlave som mala, že to určite nemôže byť také ťažké, veď sme chúďatká poznačené pandémiou. Poviem, ako je: Hľadela som na to ako vyoraná myš (odkaz na jednu z tém slohu, ktoré sa, podľa mňa, tento rok dali, úvaha síce chýbala, ale rozprávanie a umelecký opis to zachraňovali). Ja som mala prvú ukážku Kukučína a tam som žiadnu kulehu nespozorovala. I keď, bola som celkom rada, že práve toto dielo prešlo mojimi rukami a utkvelo mi v pamäti.
Ďalšie úryvky už boli o inom. Vždy sa našlo niečo, čo mi bolo nejasné. Nezrozumiteľné. Jednoducho všetky možnosti sedeli. Alebo jedna nesedela, dobre, zase im nebudem krivdiť. Napchali si tam opäť svojho Shakespeara. Neviem, čo s ním majú. Mám pocit, že sa nachádza takmer v každom maturitnom teste. Takže moje odporúčanie je, aby ste si o ňom fakt niečo naštudovali. Potom nasledoval článok z webovej poradne, rozhovor s Hevierom, ale Jilemnický ma odrovnal a ukážka Zrkadlo bola posledným klinčekom do mojej rakvy. Och, a ako som mohla zabudnúť na Jeana Arthura Rimbauda a jeho báseň Spáč v údolí. Jedna väčšia radosť ako druhá. Dali tam všetko, čo je v učebnici označené ako doplnkové učivo. Určite viete, čo myslím. Pod čiarou, šikmé písmo, takmer nebadateľné. Ak neviete skloňovať, tento test bol pre vás cesta peklom. No a čím viac vás tá slovenčina zaujíma (alebo čím viac času ste učeniu obetovali), tým ťažšie to bolo. Nevedomosť bola opäť a raz vykúpením, lebo ste ani nezistili, že to bolo plné chytákov a hrania sa so slovíčkami. Jednoducho ste brali, ako bolo. Analytické mozgy to povyčleňovali, dosadili do vzorca, ale my, mozgy literárne, sme sa naháňali s textom medzi riadkami.
Iba nadávam, čo? Aj tak bude mať veľa percent, môžete si povedať. Hej, asi aj áno, nebude to tragické ako Antigona. Ja len, ako to povedať, hnevá ma princíp. Hnevá ma to, že tento test dostal na Slovensku každý študent, ktorý zo slovenčiny maturuje. Ako to majú spraviť žiaci technických škôl, keď gymnazistom sa z kečiek parilo? Nebol to test našich vedomostí, bola to akási snaha dokázať si, že tvorcovia prekabátia 18-ročné decká. Gratulujem! Kyticu? Alebo bonboniéra stačí? Len si to uvedomte, drahé Ministerstvo, vy nie ste vlk z Červenej Čiapočky. Vy nás chcete testovať a ani neviete zabezpečiť vytvorenie riešiteľných zadaní? Koľkí z vás by ten test vyriešili nad 80% percent? Obhajujete sa, že maturitou si prešiel každý. Prešiel. Žiaden test sa vtedy nepísal. Bol sloh. Bola ústna odpoveď. Čo viac dodať? Azda len toľko, že keď aj učitelia majú problém zhodnúť sa na správnych odpovediach, a tým nechcem povedať, že učitelia sú dokonalí a vedia vždy všetko, ale aspoň tá štátna porovnávacia skúška by mohla byť postavená tak, aby boli odpovede jednoznačné aspoň pre pedagógov. A keď už ani to nie, nech sa uverejnia oficiálne správne odpovede hneď po dopísaní testu, pretože to vyzerá naozaj všelijako, keď im tam skoro mesiac ležia na stole a až potom je zverejnený kľúč správnych odpovedí. Ale konšpirovať nechcem. Nech majú, ako chcú.
P.S: Aby som nezabudla. Neverte tomu, keď bude v máji v správach, že deti sú hlúpe a učitelia ešte viac a problémom bola karanténa. Ten nízke percentá budú odrazom toho, čo NIVAM dokázal.
Ale veď, čert to vzal, načo sa nad tým pozastavovať. My to nezmeníme. Chceli by sme, ale v našich rukách to dnes nie je. Možno raz bude. Ak má niekto ambície, dostať sa na Ministerstvo školstva, pokojne ma kontaktujte, mám svoje pripomienky…
Žiadne komentáre